Melbourne I love you

Hej hej!
 
I morgon, tre veckor i Australien...kan ni tänka er? Känns som jag varit här hur länge som helst, så konstigt. Tre ynka veckor, och på dessa tre har jag hunnit med galet mycket, det enda jag inte gjort är att kanske stanna upp, reflektera och andas....men det gör jag nu. Sitter just nu i min säng, min egen mjuka, sköna säng...i min egen lilla lägenhet. Med betoning på lilla. Som att vara student igen. Fast det känns lyxigt som tusan att ha sitt eget place här, de flesta jag känner hyr ju rum eller delar...för nästan samma pris...Och jag har hunnit vara runt en del i området här, bor liksom mitt i ett villaområde men en minut till typ ALLT. Hundratals restauranger, barer, supermarkets, ja det du behöver...och tåg och tram ligger precis i närheten också. Åkte tåg hem för första gången igår, var ute med en svensk och en holländsk tjej och tog ett glas, kändes tryggt att åka hem, inga konstigheter liksom...
 
Var alltså i Surfers och i Byron Bay veckan som var, det var grymt på alla sätt och vis. Surfers är ju ett ställe som man åker till en gång och sedan aldrig mer. Tacky, trashy och bara för mycket av allt, men inte på det coola sätt som Vegas utan bara blaha...ville därifrån snabbast möjligast. Tog surf lesson en dag, det var otroligt kul (grymt svårt) så det planerar jag att försöka fortsätta med, och kanske bli bra på till och med !? :) Byron bay var som väntat, supermysigt, superhärligt, ett "Michan-ställe" med hippies överallt, mkt skägg (jayyy <3), bra mat, bra stränder, härligt chill. Träffade två grymma människor på hostelet jag bodde på, Chris från UK och svenska Anton, good times verkligen. Lite trist att åka hem men nu när jag är tillbaka i Melbourne känner jag ändå hur mycket jag älskar den här staden. Att man med vissta städer bara känner direkt att "här vill jag stanna"....som New York, jag vet klyschigt...men alla älskar ju New York, whats not to like? Precis så känner jag för Melbourne. En vacker, varierad, bitvis ruffig, charmig, kantstött, och alldeles alldeles underbar....
 
Jag flyttade alltså in i Brunswick i tisdags, varmaste dagen på året...35 grader....galet...speciellt då jag och Sanna fick för oss (okej, min idé) att GÅ till Ikea som ligger i Richmond, en sisådär 40 minuters promenad. Helt okej i lite kyligare väder, damn it, det var varmt. Men fick belöning sedan i form av köttbullar och smågodis. =)
 
Var på intervju igår, på ett italienskt matställe, blandat cafe, restaurang och bar...men neeej...de ville ha någon med erfarenhet av typ allt...och hade inte tid eller pengar att lära upp mig. Så min examen i Internationell administration hjälpte inte så mycket :D haha...kände mig lättad efteråt....vet inte om det är en bransch jag vill in i....sedan ska man absolut inte vara kräsen jag vet. Nåväl, nu är det bara att söka söka söka...och hoppas på det bästa :) och njuta under tiden såklart...försöker njuta varje sekund av livet, ta vara på kontakterna man har, de nya människor man ständigt träffar, le lite extra åt hustomten som springer utanför mitt fönster, prata en stund med kassörskan på närmsta supermarketen, tacka ja till saker jag normalt sett skulle tackat nej till...göra sånt som jag normalt sett INTE gör i Sverige...ah ni förstår.
 
Patrick tycker det är så annorlunda att jag vill bo själv, alltså inte delar med andra, att jag vill vara själv så mycket, att jag hela tiden pratar om min "självständighet" som något som jag kan bli berövad från...kanske är det så...men som jag skriver här ovan, jag gör saker som jag inte normalt sett gör hemma i Svea, samtidigt så är det för mig väldigt viktigt att ha mitt eget, min lilla oas där jag bara får vara... jag gillar att vara ensam, väldigt mycket faktiskt....samtidigt som jag (som ni vet) ibland är översocial, dampig, pratar för mycket, umgås med allt och alla...
 
Så, nu är det bara att köra igång, få in rutiner, vardag och ja allt som hör till, fast i en annan värdsdel, from nu så bor jag faktiskt i Melbourne....WOHOOOO!
 
Cheers mates (tänker avsluta alla inlägg med det, bara för att få rätta känslan ni vet)...och ska varje dag använda ett typiskt Aussie-ord eller mening...har börjat använda "reckon" en del...haha...egentligen tycker jag amerikansk engelska är så mycket finare, tycker Aussien låter lite slarvig liksom, ibland hör jag ju inte vad de säger...fick säga va tre gånger på  K-mart när kassörskan frågade om jag hade ett K-mart-kort...haha...bra Michan....
 
 
 
 
 
Parisa
2014-04-03 @ 13:16:01

Du är grym ❤️❤️ love u!




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

lifeistoday.blogg.se

Jag bestämde mig 2014 att lämna min trygga vardag i Sverige och ge mig ut på ett äventyr ensam till Australien. Nu, mer än 3 år senare bor och jobbar jag i världens bästa stad Melbourne. Läs min blogg om min vardag här, om allt och ingenting, tankar, funderingar eller bara struntprat...

RSS 2.0