Jag ska bli bonde

God eftermiddag. Här ligger man utslagen i sängen, efter en helt otroligt spontan och galet kul kväll igår med nya vänner…massa öl i en surfingbutik framför VM i vindsurfing, klättrandes i palmer och akrobatkonster i St Kilda, herregud, har ont i hela ansiktet efter allt skrattande… Så slösar man en hel ledig dag på att vara trött och lite lagom bakfull…egentligen slösar jag den inte eftersom regnet öser ner och det är för mig en helt okej anledning att stanna inomhus. Hade även en ledig dag igår och den spenderades faktiskt med att göra viktiga saker som att säga upp vatten och elavtal, lägga upp möbelannons på Gumtree, lite shopping inför Bali...skulle köpa solcrème men de har ju bara solskyddsfaktor 30 och uppåt här så det slutade med att jag köpte ett par skor istället…Okej jag vet, de har ju inget ozonskikt kvar här och hudcancern frodas...men 30!?!? Då kan jag ju lika gärna ha på mig en overall.  

 

På tal om bränna...Min lilla getaway till Whitsundays var underbar, Airlie Beach var helt i min smak, likt Byron Bay med små butiker, mysiga restauranger och en härlig lagun. Definitivt ett återbesök snart.

 

Det har varit ganska mycket upp och ner på senaste tid, både jobbmässigt och privat, tagit några beslut som kommer påverka närmaste tiden samt funderat lite över nästa år. Mycket drama på jobb…en chef som inte direkt har visat sina bästa sidor på senaste tid,  Marilou, min underbara söta lilla låtsassyster lämnade oss förra veckan, hennes internship var slut och dags att åka hem till Nederländerna, hon är verkligen saknad då hon var den som jag jobbade bäst tillsammans med, alltid grymt kul med henne. Tre stycken till som kommer lämna Wildlife och Autopia inom kort vilket känns trist, men, jag själv kommer även lämna ganska snart då ett av mina beslut jag tagit är att göra farm work. Okej, har fått många frågor från er kring detta och för att göra det smidigt så tänker jag nu förklara för er vad detta egentligen innebär, för jag förstår att det måste låta hela galet i somligas öron.

 

Så, som ni vet så är jag här på Working Holiday Visa, vilket är ett visum man kan söka när man är under 31 år, som låter en jobba max 6 månader för en och samma arbetsgivare, som låter en plugga samt resa in i och ut ur Australien så mycket man vill under detta år. För att förlänga detta visum med ytterligare ett år finns det en möjlighet och det är att göra farm work. Detta innebär att man arbetar på en farm, antingen betalt eller wwhoofar (volontärar för mat och uppehälle) i 88 dagar vilket är 3 månader i stort sett. Detta är något som är unikt för Australien, det må låta gammalmodigt men detta ger alla som vill stanna ett till år chansen att faktiskt få göra det, samt stödja landsbygden och kanske lära sig ett och annat om farming.  Och nu är det så att en av ägarna till företaget jag jobbar för har en farm och är registrerad wwhoofer, vilket betyder att han årligen tar emot backpackers och andra som vill jobba för mat och tak över huvudet. I skrivande stund arbetar en svensk tjej där, Dita, och tanken är att jag ska börja där när hon har gjort sina dagar. Detta lär bli i sept/okt någon gång. Jag känner såhär, det ska bli intressant och kul att göra något annat för ett tag även om jag vet att det kommer bli tungt och ensamt…men jag vill ha möjligheten att stanna ytterligare ett år om jag känner för det när mitt visum går ut i mars. Man vet aldrig, kanske är jag redo att komma hem, kanske inte, och då finns möjligheten åtminstone. Gården ligger i Geelong, utanför Melbourne så jag behöver inte flytta tusen mil vilket känns skönt. Ända kruxet är boende, kommer vara där på veckorna men på helgerna vill jag ju in till Melbourne så får se hur jag löser det. Jag kommer med andra ord vara extremt fattig i några månader…men, detta är en true aussie experience så jag är taggad ändå!

 

Så, börjat packa ihop lite smått i lägenheten, kommer sakna Brunsan, verkligen ett område som har charm. Kommer flytta till Yarraville för veckorna innan jag börjar på farmen, känns skönt att bo nära jobb ett tag iaf. Jobbar fyra dagar till sedan 10 härliga dagar på Bali, YES vad jag är värd det. Speciellt när mina kommande 4 månader kommer bestå av hårt arbete utan pengar till något kul haha…Längtar efter att få borra ner mina fötter i mjuk sand, bada i ljummet hav, äta god mat, läsa bok...ja ni vet, semester, det ni alla har haft nu i flera veckor. Lite avundsjuk har jag minsann varit på er vackra sommar, men bara lite...

Puss och kram!

                                                                                                                                       

Johanna & Freija
2014-08-08 @ 08:45:27

Hejjja dig!!! Om det är någon som fixar farmwork är det du!!

Pacey
2014-08-27 @ 13:12:59

haha härligt michan du klär som bonde ;)




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

lifeistoday.blogg.se

Jag bestämde mig 2014 att lämna min trygga vardag i Sverige och ge mig ut på ett äventyr ensam till Australien. Nu, mer än 3 år senare bor och jobbar jag i världens bästa stad Melbourne. Läs min blogg om min vardag här, om allt och ingenting, tankar, funderingar eller bara struntprat...

RSS 2.0