Working (holiday?!)

Hellu på er, hälsning från ett regningt och ganska kallt Melbourne, men fortfarande heeelt underbart såklart....bara hålla i ut i två månader till, sedan ska det väl ändå vända? Känns konstigt att det att döma av alla facebookbilder från Rålis och Tanto nu är sommar i Stockholm och ni kära vänner dricker rosé och grillar utan mig... aldrig varit borta över en svensk sommar förut så detta blir något nytt för mig.

 

Vad har hänt sedan sist? Känns som mitt liv numera består at work work work...eftersom jag arbetar på helger också så känns det som jag nästan aldrig är ledig, vilket gör att jag är konstant trött. Och de dagar man är ledig på försöker man komma ikapp med tråkiga saker som typ laga mat, handla och tvätta och försöka klämma in en eller två kompisar....

 

Jobbet går i vilket fall bra, känns som jag har kommit in i rutinerna snabbt och fått bra respons från kollegor och chef vilket känns jättebra. Det är bitvis väldigt stressigt men jag känner att jag på denna korta tid har utvecklat min engelska enormt samt även mina säljarkunskaper som praktiskt taget var obefintliga innan jag började. Vissa dagar är jobbiga då man får samtal från inte alltid så trevliga agents...man kan ju tycka att boka resor är något som borde göra folk glada...men inte... Hade mitt livs värsta samtal häromveckan, det var så jobbigt att jag ville lägga på och innan det säga “FUCK OFF”....(men det får man ju inte )...well, bara ta nya tag och tänka att wtf vi räddar inte liv här, vi bokar in resenärer på våra grymma resor och vi ger dem tips och råd på vad de kan se och göra... like it or leave it…

 

Deltog i mitt första reseevent häromdagen, Trade Night på Sea Life Aquarium här i Melbourne, riktigt lyckad kväll med väldigt många glas sparkling....det är ju något som fortfarande förvånar mig, hur mycket folk dricker här. Oavsett dag i veckan. På jobbevent i Sverige är det ju inte ovanligt att man dricker några glas men här var det påfyllning så fort glaset var tomt...vilket såklart slutade med att många blev väldigt väldigt fulla. Rundade av kvällen på den coolaste bar jag varit på, några agents och resebyårer som gick dit med oss från Autopia och Wildlife, en bar där ingången var genom en bokhylla och man var tvungen att veta vilken bok som man skulle dra ut för att komma in genom dörren. Om ni fattar. Haha. Well, kvällen resulterade i att jag åtminstone knöt lite nya kontakter vilket känns super!

 

Hemmalängtan har faktiskt smygit sig på lite mer på senaste, men jag vet att det har att göra med lite tråkiga saker som min familj går igenom nu, vill bara vara hos dem. Och det är då man inser hur långt borta man är...Men, bara att bita ihop under tuffa stunder, detta är valet jag gjorde och fortfarande det bästa beslut jag någonsin tagit. Och man får sakna och längta, försöker påminna mig själv om det ibland. Fick ju ett så fint peppbrev av min underbara vän Josie som innehåller lite tips på hur jag kan tänka när det blir jobbigt som jag tar fram ibland...<3

 

Jag har även slängt ut en liten förfrågan i ett Svenskar i Melbourne-forum på facebook att jag eftersöker en eller två svenskar att hänga med... haha låter lite desperat kanske man faktum är att jag medvetet inte umgåtts med svenskar sedan jag kommit hit, för att jag vill prata engelska och lära känna Australien, inte svenskar i Australien.... Men, har kommit till den punkt nu där jag känner att jag längtar efter att prata lite svenska, prata om saker som vi har gemensamt hemifrån...ja ni vet...kändes som jag skrev en kontaktannons, lite så är det ju nästan, fick väldigt många svar från framför allt tjejer i min ålder som är här och som är i samma sits, känns genast så mycket tryggare. Träffat två av dem redan, jättehärliga ! Vi firade ju nationaldagen häromveckan, det har man ju inte direkt gjort tidigare. Haha. 30 svenskar i en lägenhet, groddansen och snaps och nationalsång, visst är det konstigt det där, hur hemmakär man blir när man träffar andra svenskar utomlands och hur viktigt det plötsligt blir med traditioner? Traditoner som man normalt sett inte bryr sig ett dugg om. Att visa andra hur svenskar ”gör” och ”är” blir plötsligt så viktigt. Och helt ärligt, svenskar ÄR populära här, galet...pratade med en brittisk vän om det, jämförde svenskar med norrmän och danskar, han sade att svenskar har en tydlig identitet i Australien, det har inte resterande Skandinavien. Kanske är det så? Vi är ju överallt så det är ju inte så kontigt egentligen. När det gäller utseende så är, enligt de aussies jag pratar med, svenskar alltid ”blonda och solbrända”…haha, ja, det är nog så i många fall…

 

De kommande veckorna har jag inget direkt planerat för mer än jobba häcken av mig och hoppas att vintern går över fort...

 

Nehe nu ska jag städa min lilla pyttelägenhet (dvs döda en eller två kackellackor och moppa en golvyta på 2 kvadratmeter)

Saknar er!

 

Puss

 

 




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

lifeistoday.blogg.se

Jag bestämde mig 2014 att lämna min trygga vardag i Sverige och ge mig ut på ett äventyr ensam till Australien. Nu, mer än 3 år senare bor och jobbar jag i världens bästa stad Melbourne. Läs min blogg om min vardag här, om allt och ingenting, tankar, funderingar eller bara struntprat...

RSS 2.0